Waarom je soms niet ziek bent en toch niet beter (af)

In dit artikel gaat het over ziek zijn. En wat jij kunt doen in het kader van leiderschap voor jezelf en voor je team.

Al jaren ligt het ziekteverzuim rond de 4 % in Nederland. Het ziekteverzuimpercentage is het totaal aantal ziektedagen van de werknemers, in procenten van het totaal aantal beschikbare (werk-/kalender)dagen van de werknemers over een jaar.

Ziek zijn is voor velen het begrip dat als je er niet bent.

Een kwestie van mindset?

Als je je been hebt gebroken. Is het duidelijk wat je mankeert. Je hoeft dan overigens niet ziek te zijn. Het is prijzenswaardig als je bijvoorbeeld hoofdpijn hebt en het liefst in je bed zou willen liggen, omdat je de laatste tijd wat minder hebt geslapen door een ziek kind. Dat je toch op je werk komt en  blijft en vanavond besluit zelf wat eerder naar bed te gaan. Met de hoop dat het beter gaat. Daarmee heb je een goede mindset van ziek zijn is mijn keus.

En als dit je werkprestaties niet in de weg zitten, zowel op de korte als lange termijn, dan is hier niets mis mee.

Als je griep hebt en flink snottert. Toch met een gevoel van watten in je hoofd op het werk bent. En er rekening mee houdt anderen niet aan te steken. Ook prijzenswaardig.

Voor je zelf kiezen

Er zijn ook mensen die in zo’n geval, met bijvoorbeeld hoofdpijn of de griepverschijnselen, de keuze maken om toch anders (lees voor zich zelf) te kiezen. Het bed inkruipen met de hoop snel weer fit te zijn. Ook niks mis mee.

Niemand wil ziek zijn. Toch zijn we het gemiddeld een dag of wat per jaar.

De groep die het meest zorgelijk ziek is, is die van het onzichtbare, niet direct tastbare kwetsuren.

Wanneer ben je ook ziek

Dat is de groep waarbij het ziek zijn niet zo zeer in het fysieke zit zoals, een gebroken been, de hoofdpijn of de griep. Maar in het mentale vlak. De ziekte verschijnselen daar zijn heel divers: allerlei onverklaarbare pijntjes in schouders, rug  of hoofd. Een gevoel van onzekerheid, angst, werkdruk, stress, gebrek aan veiligheid. Een werk klimaat waar geen open communicatie is of een te hoge prestatiedruk. Het niet afkrijgen van projecten. Geen nee kunnen of mogen zeggen. Of gewoon fut en energieloos. En dan, ben je dan ziek, voel je je ziek?

Want denk je van de cultuur op het werk

Ziek, dat ben je pas als je 40 graden koorts hebt.

Ziek zijn is voor watjes.

Ik werk hier al 11 jaar. Ik heb me nog nooit een dag ziek gemeld.

Persoonlijk denk ik dat het ziekteverzuim op dit vlak, zicht baar en onzichtbaar veel hoger is. Alleen deze vorm van ziek zijn is vergelijkbaar met een sluipmoordenaar. Je ziet hem niet maar hij is er wel. En pas op als hij je te pakken heeft…

Dan kom je in de meest ernstige gevallen terecht in oververmoeid, burn out, bore out, depressie. Weet je wat daar de cijfers van zijn? Een op de zeven medewerkers heeft burn out klachten. Dat is zo rond de 14%! Das veel hoger dan “gewoon” ziek zijn.

Waar ga jij je vanaf nu op richten?

Vanuit de wetenschap wat tips om bij die sluipmoordenaar waar ik eerder over schreef, weg te blijven.

Tip 1 Overdag is er werk. S’avonds dus niet. Dus niet meer de laptop open en je mail nog even beantwoorden na werktijd.

Tip 2 Start de dag op tijd. Meestal komen we als we opstaan in een sneltrein terecht. Neem een half uur extra in de ochtend.

Tip 3 Ga dus ook op tijd naar bed. Zorg voor minimaal 7-8 uur slaap per dag. Nee, je mist echt niks hoor. Je krijgt er wel wat voor terug. Rust en energie.

Tip 4 Maak zaken bespreekbaar. Eentje tegelijk. Ga niet piekeren. Het bespreekbaar maken geeft vaak al ruimte. Pas op voordat de emmer over loopt. En misschien is er een oplossing.

Wil jij wekelijks een tip ontvangen die ervoor zorgt dat jij jouw innerlijke batterij in topconditie houdt? Vanuit de wetenschap beschikken over het juiste gereedschap wat zorgt voor mentale kracht en fitheid?

Schrijf je dan hier in. Je ontvangt al snel een volgende tip.