week van de werkstressMaar één week van de werkstress?

Hoeveel rek zit er in jou?

Volgende week is het de week van de werkstress. Maar hoe zit het dan met de overige 51 weken. Heb je dan geen stress? Zijn dat de betere weken?

Zit jij ’s avonds uitgeput op de bank?

Hoe kan het dat je ongemerkt veel last hebt van stress en je vaak ’s avonds uitgeput op de bank zit?

Je heb dus niet één week stress. Misschien heb je op jaarbasis wel één week geen stress. En of dat nou de komende week is, dat zou wel eens cool zijn. En je wilt vast meer van deze weken. Je hebt een druk leven. Eerst je werk waar je al dik 35 uur bent. Dan de reistijd. Die levert af en toe al voldoende stress op. Dat je over een klein stukje van 30 km, zo maar een uur onderweg bent. En dan nog het leven thuis. De boodschappen, je gezin en daar tussendoor komt het werk nog regelmatig langs. Als is het maar de gedachte van het werk.

De wereld is veranderd

De afgelopen vijftig jaar is er veel veranderd qua werk. De opkomst van fabriekswerk naar kantoorwerk. Dan de automatisering binnen het werk. Kun jij een leven bedenken zonder smartphone en laptop of computer? En wat denk je van ons leven binnen social media.  Vroeger deed je spelletjes aan de keukentafel. Tegenwoordig ben je één met je telefoon. Wat denk je? Jou opa en oma hadden vroeger één week vakantie per jaar en hadden die nou meer of minder stress dan wij? De wereld veranderd maar hoe ga jij om met die veranderingen. Dat is een belangrijke vraag. Voor wie ben je zo druk of doe je zo druk.

Drie tips om meer in control te zijn

Jij bent dus verantwoordelijk hoe je om gaat met alle veranderingen. Hoe kun jij stress beter de baas zijn.

  1. 1: Wist je dat met je smartphone gemiddeld 27 minuten bent afgeleid als je op social media zit. Probeer eens twee dagen niet te tweeten, te facebooken of linkedin te gebruiken. Je houdt tijd over voor nuttigere zaken
  2. Ga meer bewegen. Als je langer dan 20 minuten matig intensief loopt gaat je lichaam cortisol afbreken. Het meest bekende stresshormoon. Dus maak elke dag een wandeling van minimaal drie kwartier. Als je dit verzuimt blijf je je lichaam voeden met deze energievreter.
  3. Je hebt ontzettend veel taken te doen op een dag. Als een taak maximaal twee minuten duurt, doe het dan gelijk en als er iets is wat je nog moet doen, een los eindje, schrijf het op en plan het in. Dan zit het niet meer in je hoofd, maar staat het op jouw actielijst. En je weet wanneer je het gaat doen. Kijk aan het eind van de dag nog eens op je lijstje en geef jezelf een compliment wat je allemaal wel hebt gedaan. Kijk of je na een tijdje een verschil merkt.

Het is dus niet zo moeilijk

Deze drie zaken zijn niet zo moeilijk. Het is een kwestie van doen. Goed inpasbaar in je leven. Als je dit nou zo eens leest, zie je dan de voordelen? Over een tijdje ben jij meer in control. Stress betekent spanning. Zorg dus voor wat meer ont-spanning.

Waar ga jij mee beginnen?

Wil jij daar mee over lezen of leren? klik hier