stress is een containerbegrip

Stress is een containerbegrip

Stress is een ontzettend containerbegrip. Iedereen heeft het, maar wat het nou eigenlijk is, dat kan niemand je zomaar even vertellen. En als je het zo over het begrip hebt, zegt men ook vaak, nou ik heb er eigenlijk gen last van. Je voelt je misschien wel een stresskip of kent er één maar hoe maak je het nou klein en daardoor beheersbaar maar ook begrijpelijk?

Wat is stress voor mij eigenlijk?

Als je niet weet wat jou stress oplevert dan kun je er ook niets aan doen.

Omdat we stress zo groot benaderen is het ontzettend lastig er wat aan te doen. Je komt dan ook met grote oplossingen. Ik moet vaker sporten, ik moet mijn tijd gaan managen. Ik moet wat zaken afstoten. Omdat je de zaken zo groot benoemd kom je ook niet tot een werkbare situatie. De stress zit diep geworteld in je lijf en leven en zorgt als energievreter langzaam voor een uitputtingsslag.

Zoek jouw bronnen van stress

Als je op zoek gaat naar wat jou stress geeft en het echt benoemd dan heb je kleine zaken in beeld waar je een oplossing voor kunt bedenken. Het begint dus met in beeld krijgen waar jij boos om wordt, wat je irriteert, wat je uit balans brengt, wat je verdrietig maakt, waar wordt je angstig van. Als je deze vragen kunt benoemen heb je bronnen in beeld die je kunt aanpakken.Misschien nog makkelijker: welke persoon maakt mij boos of irriteert me eigenlijk?

Hoe pak je het aan?

Sta even stil bij een gebeurtenis die jou energie kost. Waar je gefrustreerd van raakt bijvoorbeeld. Je start je laptop op en dat ding gaat updaten. Dit duurt niet drie minuten maar heel, heel lang. Je merkt dat je gefrustreerd raakt want je wil aan het werk. Je benoemd deze situatie dan ook. Die frustratie helpt niet om de laptop sneller te laten opstarten. Je kunt nu twee dingen doen. Heel lang naar dat apparaat gaan kijken, Hoe gelukkig wordt je daar van? Of naar een alternatief te zoeken. Waarschijnlijk heb je meer zaken te doen vandaag dan alleen je e-mail beantwoorden.

Stel je irriteert je aan een bepaald persoon, je bent je er bewust van. Door wat de persoon zegt of wat hij/zij doet of juist niet doet. Door het nu in beeld te hebben, het voor jezelf te benoemen. Kun je keuzes maken. Je gaat in gesprek met de persoon, om op een respectvolle wijze jouw eigen gevoel te bespreken. Of je maakt de keuze je gaat vandaag ergens anders zitten zodat je je hier niet aan ergert. Doe je dat namelijk niet dan blijft het in je hoofd en lijf zitten en dat kost bergen met energie. Dat kan wel twee uur duren!

Geef je zelf ruimte

Door bewust te zijn van kleine zaken die jou (on)bewust energie kosten, stel je jezelf in staat om er wat aan te doen. Als je heel hard roept ik ben gestrest groeit het alleen maar en ben en gedraag jij je als een kip zonder kop. Door je gedrag en gevoel een naam te geven, wordt het iets kleins en zichtbaar. Daar heb je waarschijnlijk dan wel een oplossing voor. Belangrijkste misschien wel, deze stressbron heeft er jaren gezeten, kost dus ook even de tijd om het te doen verdwijnen.

Wil je verder lezen over een specifieke vorm van stress? Klik dan hier